تاريخ : یکشنبه 15 آذر1388 | | نویسنده : علی رضایی
آشنايي با ويژگي ها و روش ساخت تاير خودرو

تاير يكي از قسمت هاي اصلي خودرو است كه بر روي رينگ مستقر شده و مجموعه لاستيك را تشكيل مي دهد. به طور كلي يك تاير از 4 قسمت تشكيل شده:

1: لايه هاي تاير
2: آج هاي تاير
3: تيوب
5: والو (محلي كه باد وارد تاير مي شود)

تاير ها نيروي عمودي وارد شده از سمت بالا رو تحمل مي كنند، پس بايد داري ويژگي هاي خاصي نيز باشند كه به آنها اشاره خواهد شد، يك تاير مناسب بايد بتواند بار زياد -لغزندگي جاده- سرعت زياد را به خوبي تحمل كرده و از مسير منحرف نشود.

بدنه متشكل از لايه هايي از رشته هاي مقاوم و مستحكم است كه مجموعا قابليت تحمل فشار داخلي تاير و همچنين جذب نيروهاي وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در خودروهاي سواري جنس اين لايه از الياف پلي استر است و در خودروهاي سنگين از فولاد استفاده مي شود. زاويه نصب اين لايه ها نسبت به محيط تاير در نوع راديال بين 88 تا 90 درجه و در نوع باياس پلاي 30 تا 40 درجه است. استحكام يك تاير معمولي با تعداد لايه هاي بدنه توصيف مي شود.
 

   

       


در لايه گذاري تايرها زاويه دو لايه قرينه يكديگر است.

             

نحوه ساخت تاير:
تايرها از روي هم گذاري لايه هاي لاستيك ايجاد مي شوند، اين لايه ها در دماي زياد تحت اثر پرس هاي سنگين قرار مي گيرند و با لايه هاي فلزي نيز مقاوم سازي مي شوند. لايه گذاري هاي مختلفي در تايرها انجام مي شود كه رايج ترين آنها زاويه دار متقاطع و راديال است.

زاويه دار متقاطع: اين لاستيك ها داراي كيفيت مطلوبي هستند و به علت قيمت ارزان تر نسبت به راديال كاربرد بيشتري دارند.

راديال: يك لاستيك با لايه گذاري كاملا افقي، خنك در سرعت هاي زياد، ميل به غلتش خوب و استحكام بسيار زياد (در خودرو هاي داراي بار زياد به علت نرمش زياد استفاده نمي شود) 
 
آج تارها:
آج قسمت خارجي تاير است كه مستقيما با سطح زمين در ارتباط است، اهميت آج ها در جاده هاي شهري و اتوبان ها كمتر معلوم مي شود و اين يكي از همان دلايلي است كه افراد نا آگاه فقط به زيبايي آج ها اهميت مي دهند. طرح هاي مختلف آج براي تخليه بهتر آب از زير تاير و افزايش قابليت تاير در برخورد با شرايط گوناگون سطح جاده ساخته مي شود. مي توان به طرح هاي رگه اي (Rib)، عرضي (Lug)، تركيبي از عرضي و رگه اي (Rib & Lug) و بلوكي (Block) اشاره كرد كه هر يك مزايا و معايب خاص خود را دارند. ولي نقش اين بازيگران در جاده هاي شني، برفي، مرطوب و كم اصطكاك به خوبي آشكار مي شود، انتخاب لاستيك با آج مناسب در شرايط سخت رانندگي فرمان پذيري خودرو را افزايش مي دهد.

انتخاب آج ها با شكل مناسب از پرشدن لاستيك از گل و برف در جاده هاي نا مطلوب نيز جلو گيري مي كند. عمق آج در تاير نو 5/9 ميلي متر است و تا عمق 2 ميلي متر قابل قبول است.

                     
خوردگي قسمت مياني آج ها به علت پرباد بود لاستيك

                       


آج هاي قدرتمند در لاستيك تراكتور براي پخش كردن گل و لاي به اطراف 

                

اغلب تو خیابونها می بینید که ماشینهایی هستند که

رینگهای اسپرت خیلی بزرگ زیر ماشین میندازن و لاستیکهایی با فاق کوتاه!

آیا این کار فنی و درست هست؟؟؟ آیا ضرری بر ماشین و سیستم جلو بندی وارد نمی کنه؟؟؟

خب اول در مورد اعداد نوشته شده بر روی لاستیک صحبت کنیم

وقتی به یه لاستیک نگاه می کنید می تونید این اعداد رو روی لاستیک پیدا کنید

مثلا روی لاستیک پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نوشته

185/65R14

اون عدد اول یعنی 185 نشون دهنده ی پهنای لاستیک. عدد دوم نشان دهنده ی فاق لاستیک و عدد سوم نشان دهنده ی قطر رینگ هستش. حالا برای مثال شما دوست دارید یه لاستیک پهن تر با یه رینگ بزرگ تر روی این ماشین قرار بدید.

توصیه میشه همیشه ارتفاع کل لاستیک حفظ بشه پس از فرمول پایین استفاده می کنیم:

الف = عدد اول ضربدر عدد دوم ضربدر 2 تقسیم بر 100

ب = عدد سوم یعنی قطر رینگ ضربدر 2.54

الف+ب = ارتفاع لاستیک به میلیمتر

مثلا اینجا: 185*65*2/100= 240میلیمتر ¤¤ 14*25.4=355 میلیمتر

355+240=595میلیمتر :ارتفاع کل لاستیک

حالا ما می خوایم یه لاستیک پهن مناسب برای این ماشین پیدا کنیم:

دوست داریم مثلا از رینگ 16 اینچی و همچنین پهنای لاستیک 205 که یکی از ایده آل ترین پهنا ها هستش استفاده کنیم.

پس داخل فرمول قرار میدیم:

205*ایکس*2/100 + 16*25.4 = 595 پس از اینجا میشه فاق 45 که از فرمول در میاد رو ایده آل دونست.

یاد گرفتیم که چطور اندازه ی لاستیکی مناسب برای ماشین انتخاب کنیم.

حالا سوال اینجاست آیا هر اندازه رینگ بزرگی که دوست داشتیم زیر ماشین بندازیم؟ جواب: نه. رینگهای خیلی بزرگ می تونه آسیب برسونه.

اصولا توصیه میشه که از رینگهایی با 2 درجه بیشتر از اندازه ی استاندارد استفاده بشه مثلا در 405 که 14 اینچ هست می تونید تا 16 اینچ استفاده کنید ولی بیشتر از اون دیگه به ماشین ممکنه آسیب برسونه! در مورد ماشینهایی با جلوبندیه ضعیف مثل پراید اصلا توصیه ی رینگ بزرگتر نمیشه و همون سایز استاندارد بهتره.

خب حالا یه رینگ اسپرت ایده آل چیه؟

رینگ اسپرتهای زیادی تو بازار هست با شکلها و مارکهای مختلف.

شکل رینگ زیاد مهم نیست بهتره که پنج پره یا بیشتر باشه.

اما در مورد مارک: باید بگم تو ایران نباید زیاد پایبند مارک بود چون جنس تقلبی خیلی خیلی زیاد شده.

اگه بتونین اصل پیدا کنید رینگ با مارکهای OZ Racing , BBS بهترین هستند.

اما ما چه کنیم که رینگ اصل رو با نمونه تقلبی نمیشناسیم. خب یه کار ساده هست اونم اینکه رینگها رو وزن کنیم. سبکترین

رینگ بهترین رینگ هست



  • جوک خفن
  • قالب میهن بلاگ